Voelt het ook anders?

Door: Monique Bodde, Creatieve dwarsdenker (twitter: @MoJMB)      

Donderdag was ik op de ICT & Health Experience, een event georganiseerd door het blad ICT & Health in het kader van de E-health week. ‘Patients included’ was hier duidelijk meer dan een vaag gezondheidsvinkje. Patiënten waren ruim vertegenwoordigd, zowel in de zaal als onder de sprekers op het podium. En zo hoort het. Ook de opening is bijzonder, anders dan anders. Anne-Miek Vroom, directeur van stichting Ikone vertelt in het Beatrix theater over haar uitgebreide ervaringen met de zorg als patiënte met osteogenesis imperfecta. Dit doet ze op indringende wijze via een Skype-verbinding. En er is theater van studio Spaak…. De gang van zaken in de zorg wordt ietwat overtrokken maar niet teveel zodat het nét genoeg ongemak oplevert. Even later laat Anne-Miek de dokter schrikken vanaf de 'Double', een I-pad op een rijdende standaard. Boodschap: In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft E-health juist wél de potentie om de zorg menselijker te maken.

Nou, die komt over.  Allereerst is er het aangrijpende verhaal van Anne-Miek op 'Bodyguard-groot' scherm. Je ziet duidelijk haar sprekende ogen en die zetten haar verhaal kracht bij. Ook oogt ze meer ontspannen gefilmd vanaf haar kantoor en vanuit haar thuissituatie. Ik heb het gevoel dat ze nabij is en word geraakt door haar verhaal. Ik vraag me af hoe dit zou zijn voor de zorgverlener. Maakt het echt zoveel verschil of je je patiënt 10 minuten face to face ziet en zo ja, weegt dit voordeel dan wel op tegen de enorme praktische problemen waar je de patiënt mee opzadelt? In Anne-Miek’s geval het regelen van begeleiding, het lange reizen, files, een rolstoelbus die niet in de garage van het ziekenhuis past… Om nog maar niet te spreken van onnodig uitkleden, want ja, voor de vorm, 'de patiënt' is er nu toch en ik ben per slot van rekening 'dokter'…

Ik denk dat je hierop volmondig kunt antwoorden dat de inspanningen van de patiënt bij een face-to-face consult in de meeste gevallen in geen enkele verhouding staan tot het minimale voordeel voor de zorgverlener. Waarom is het e-consult dan nog zo zelden een optie voor de patiënt?  De techniek is er, de extra beveiligde verbinding ook. Achter de ‘wil’ bij veel jonge dokters mag je ook een vinkje zetten. Dat E-health goedkoper mag duidelijk zijn. Is het een kwestie van cultuur of conservatief denken? Of zijn het de vergoedingen die maar zeer moeizaam in DBC’s te vangen zijn? Waarom gaat opschaling zo moeizaam?

'Voelt het ook anders, dat ik via Skype het woord tot u richt?' Vraagt Anne-Miek op enig moment in haar verhaal. Ja! Nu ik het verhaal besef voelt het zeker anders. In positieve zin.

De organisatie rond het zorgconsult moet anders, patiëntvriendelijker. “Warme zorg door koude techniek” is de gevleugelde uitdrukking die ook patiënten omarmen. Volgens de Secretaris Generaal van VWS, Erik Gerritsen, moeten patiënten de barricaden op om opschaling te versnellen. Zij zijn in de lead!

ook het blended theaterprogramma inzetten binnen uw organisatie? 

http://www.ikone.nl/nl/projecten/

Reageren?